Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt 17. november 2024 - 19:16
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU 15. november 2024 - 11:58
Et flertall av lærerstudentene forstår verdien av masteroppgaven Heldigvis melder 77 prosent av studentene at de helt eller delvis forstår hvorfor masteroppgave er en del av deres utdanningsløp. Khrono velger en annen vinkling. Hva er hensikten med å framstille saka med et negativt fortegn?
Ved lærerutdanninga på OsloMet overdriver vi ikke Lærerutdanningene må ha forutsigbare budsjetter. De utdanningene som har mange studenter, må kunne få uttelling for de årene vi utdanner flere enn minstekravet som er satt til oss. Det nye finansieringssystemet har tatt fra oss den eneste økninga som vi som har mange studenter kunne dra nytte av.
«Alle peker på lærerutdanninga. De burde snakka om skolen» Det er rammevilkårene rundt elever og lærere i skolen vi må se på. Ikke nok en gang endre lærerutdanninga, slår instituttleder Vibeke Bjarnø fast. Det handler om svikten i rekruttering til lærerutdanningene.
Det er ikke behov for nok en ny reform i norsk lærerutdanning Vi trenger ro og tid til å evaluere, videreutvikle og foredle den femårige lærerutdanningen, og ingen ny reform.
Skole og lærerutdanning: Hva må gjøres? Æsøy, Helsvig, Aas og Bjarnø kommer i innlegget med konkrete tiltak for å forbedre den statlige styringen av skolen.
Lærerutdanning som førstevalg: Tre råd til Tonje Brenna og Ola Borten Moe Søkertallene viser at det kan bli krise i rekruttering til lærerutdanningene. Dette er først og fremst et politisk ansvar, skriver innleggsforfatterne, som legger fram en liste med råd til politisk ledelse.
Vi må finne en god balanse mellom autonomi og styring i lærerutdanningen Kunnskapsdepartementet ønsker mer autonomi i lærerutdanningen, men for hvem? Ikke nødvendigvis lærerutdanningsmiljøene, mener innleggsforfatterne.
Vil finansieringsutvalgets forslag knekke de 5-årige lærerutdanningene? Større institusjonell frihet og favorisering av korte modulbaserte utdanninger med høy gjennomstrømming kan bli kritisk for de lengre utdanningsprogrammene, mener Vibeke Bjarnø.
Ansettelser ved barnehagelærerutdanning bør baseres på språkkrav — Det tar tid å lære et fremmed språk godt, og denne tiden går på bekostning av tiden som skulle vært brukt til undervisning.
En vei til mer språkbevisst undervisning Med en mer språknøytral praksis ved ansettelse av undervisere kan vi oppnå større fokus på utvikling av godt fagspråk, og økt omtanke for alle studentenes språkmiljø.
Må ha doktorgrad, men trenger ikke å kunne norsk Kritikk av rekrutteringspolitikken ved profesjonsuniversitetet OsloMet.
«Å gjennomføre en doktorgrad er ikke den eneste måten å oppnå rektorkompetanse på» Vi må unngå å ekskludere gode kompetente søkere som har utvikla kompetansen sin på andre måter enn med en doktorgrad, skriver en dosent og en instituttleder ved OsloMet.
En fortsatt sterk lærerutdanning ved OsloMet krever samlokalisering Instituttledere ved OsloMets lærerutdanning er bekymret for universitetsstyrets planer om å splitte utdanningen mellom Romerike og Oslo.
Bekymra over dårlige søkertall Lærerutdanningenes nedadgående søkertall må snus. Viktigheten av å være lærer må fram.
Strykprosenten dobla seg fra vår til høst for lærerstudenter Over 30 prosent av de som skal bli lærere for de minste barna strøk på høstens nasjonale deleksamen i matematikk.
Foregår det en hestehandel om å reversere lærerutdanningene til 4-årige? Vi forstår rett og slett ingenting! Foregår det en hestehandel på bakrommet om å reversere lærerutdanningene til 4-årige? spør Vibeke Bjarnø og Sarah J. Paulson.
Stor skuffelse over budsjettforslag for lærerutdanningene Studenter, dekaner og rektorer landet rundt er svært skuffet over forslag til statsbudsjettet med tanke på lærerutdanningene. — Lommerusk, beskriver Pedagogstudentene.
OsloMet-studenter engstelige for praksis 350 lærerstudenter på OsloMet skal ut i praksis. Flere er redde for koronasituasjonen, melder NRK.
Norge har fått femårig lærerutdanning, men de som har ansvaret er sterkt bekymra for manglende bevilgninger OsloMet. Når skal myndighetene finansiere kostnadene av 5-årige utdanninger av grunnskolelærere? Rask klargjøring trengs, skriver de ansvarlige for lærerutdanningen på OsloMet.
«Underdalutvalget har ikke forstått hva slags type kompetanse dosentløpet ivaretar i profesjonsutdanningene» Karriereveier. På OsloMet er de på lærerutdanninga ikke fornøyd med Underdalutvalgets forslag. Det største ankepunkt mot det framlagte forslaget er at det dyrker det konservative tradisjonelle ved at representanter for professorløpet får hevde sin rett og utøve sin makt, skriver studieleder Vibeke Bjarnø.
Hva skal til for å lykkes med digitalisering? Digitalt. For å være i front på digitalisering må en utdanningsinstitusjon sikre så vel bredde som dybde i arbeidet.
Læreropptak, trinn 1-7: Ledige studieplasser på 6 av 12 steder Læreropptak. Det er fortsatt for få som vil bli lærere for de minste barna. Halvparten av stedene som tilbyr denne utdanningen har ledige studieplasser etter første runde av hovedopptaket.
Å fjerne dosentløpet rammer kvinner i lærerutdanningene Karriereveier. De endringene som forslås av Underdalutvalget vil slå negativt ut for kvinner i lærerutdanningene. Forslagene støtter heller ikke opp om de store utviklingsoppgavene som utdanningssektoren og samfunnet må ivareta, skriver førstelektor Vibeke Bjarnø, OsloMet.
Nyeste artikler
Å elske en bokhandel
Når musikken stilner
Audun Øfsti (1938 - 2024)
Forskjellen må utgjøre en forskjell
NTNU stenger populær fritidsbolig for utleie. — Veldig lei meg
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024